Een van mijn favoriete onderwerpen, en een onderwerp waar het online geld verdienen voor mij allemaal begon. Benieuwd naar mijn reis en goudentips? Lees dan hieronder verder,
-Ben jij op zoek naar snel geld verdienen en heb je niet de behoefte en bereidheid een echte bedrijf op te bouwen? Lees dan onze blog over affiliate marketing-
De start van een nieuw tijdperk
Het begon allemaal 6 jaar geleden, ik was op dat moment werkzaam als verkoper bij een groothandel in kleinmeubelen (denk aan bijzettafels, stoelen en decoratie).
Wij verkochten voornamelijk aan woonwinkels, tuincentra en webshops. Ik heb een super toffe tijd gehad en veel leuke gesprekken gehad met onze klanten, maar een ding werd voor mij steeds belangrijker, namelijk LUISTEREN.
Alles wat mij verteld werd sloeg ik op altijd met de verkoop gedachten, want je kunt pas verkopen als je kunt luisteren, weet wat je klant wil, en voorzie je klant in de behoefte waar zij zich zelf vaak niet eens van bewustwaren dat ze die behoefte hadden.
Tot ik 2 jaar later in de tuin zat te denken over alles wat mij verteld was..... die webshops vindt ik altijd al fascinerend, zonder klant contact zoveel verkopen, en na alle gesprekken die ik met mijn klanten had gehad dacht ik... ja, dat ga ik doen. Ik ga zelf een webshop bouwen, want hoe moeilijk kan het zijn toch?
Zo gezegd, zo gedaan. Ik zocht een webhoster die een basis pakket aan kon bieden, want met weinig ervaring zelf een wordpress webshop bouwen leek mij nog geen goed idee, zo belande ik bij de THE SHOPBUILDERS.
(kleine uitstap)
De beste stap die ik had kunnen zetten. De begeleiding was fenomenaal. Een snelle en kundige klantenservice die mij overal mee wilde helpen. vanaf de start van de webshop waar we een mini abbonnement hadden van slechts een kleine 10,- per maand all in tot het moment dat we uitgebreide pluggins nodig hadden vanwege de samenwerking met Albertheijn Online, werkelijk alles was mogelijk bij ze.
Oke nu was ik in het bezit van een lege webshop dat was stap 1, maar hoe nu verder?
Aller eerst moet je natuurlijk weten wat je wilt gaan verkopen online, voor mij simpel ik bleef bij wat ik kende kleinmeubelen en decoratie.
We kochten van elk product dat we wilde verkopen 1 stuk in te startten met 100 verschillende artikelen. (fout nummer 1 ''focus je op een klein assortiment, om snel je eerste resultaat te boeken''.
van alle 100 artikelen maakten we zelf mooie productfotos en schreven we een omschrijving voor, omdat het om zoveel artikelen ging hield ik die kort en duidelijk, met het idee dat ik alles zsm online wilde hebben.
Na 3 maanden kon ik alles uploaden en opende ik onze webshop vol van zelfvertrouwen, want ik had zo goed geluisterd ik wist het nu allemaal wel alles ziet er goed uit foto's mooi, teksten strak, nu ga ik knallen, maar toen..... SHIT (heeeeel dom, en teveel bezig met de look, en het praktisch deel totaal vergeten) hoe kunnen klanten nu eigenlijk afrekenen? Als een malle heb ik SHOPBUILDERS gebeld en zij vertelde mij dat ik (voor de snelheid) het beste een account kon aanmaken bij Molliepaymends, deze kon ik koppelen (met hulp van theshopbuilders) en zo konden we klanten ook daadwerkelijk bij ons laten afrekenen, maar alleen nog maar via ideal, maargoed geen probleem we hadden een webshop, konden betalingen ontvangen en nu was het wachten op onze eerste order...
2 maanden verder.....
3 maanden verder.....
(totaal dus al 6 maanden onderweg)
JA..... daar was hij dan onze eerste order, ik weet het nog precies 12 houten koffieserveerplanken a 14,95 p.s. Ik was de koning te rijk het geluksgevoel was onbeschrijfelijk. Eindelijk onze eerste echte betaalde bestelling.
Maar al snel ging het geluk over in paniek, want we hadden er tenslotte maar 1 liggen van de groothandel, we hadden geen juiste dozen waas deze aantallen mooi inpaste, we hadden nog geen geautomatiseerde verzending, dus dan maar online bij PostNL een label maken en betalen, op zoek naar een PostNL punt en daar maar afgeven. Een halve dag ben ik bezig geweest deze order te verzamelen bij de groothandel in ons schuurtje in te pakken een label te maken en naar PostNL te brengen.
Super zo'n eerste order, maar mijn enthousiasme was wel weer weg na al dat gedoe.
Ik had blijkbaar niets voor elkaar, het klonk zo makkelijk en vanzelfspreken, maar niets bleek minder waar.
Ik had mijn voorraad niet op orde, verpakkingsmaterialen niet op orde,verzending niet op orde, kortom nu was het 1 order, maar hoe dan als het er ooit 10 of 100 per dag worden wat dan?
Zoals ik het nu deed ging er geld bij dat was duidelijk, dit is niet te doen als je er een fulltime baan bij hebt... of toch wel? moest alles misschien op de schop? Of moest ik maar gewoon stoppen mijn verlies pakken en wat anders gaan doen?
Nee ik wilde me niet laten kennen en mijn boel voor elkaar hebben, maar van mijn budget moest ik het niet hebben. Benieuwd wat ik gedaan heb?
Lees dan verder in: Een eigen webshop startten A-Z deel 2 (poging 2 alles op alles)